50 הטיפים של יואב מלמד

ידע הוא כוח, ובטח כשמדובר בחיפוש עבודה. לכן בשנה שעברה הקדשתי זמן כדי להעביר הלאה את כל ההמלצות השימושיות שלי למועמדים.

הפרוייקט המיוחד הזה, לו קראתי "הטיפ היומי", הפך ל-50 פוסטים שלי ב"משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון". כל אחד מהם תומצת ל-100 מילים ומטה והכיל את התייחסותי לסוגייה אחרת על בניית קריירה. בחלק מהפוסטים גם התארחו חבריי המנוסים מתחום הגיוס, שנידבו תובנות חשובות.

לנוחיותכם, אספתי את כל 50 הטיפים וערכתי אותם לרשימה מלאה, שמוצגת כאן לפי סדר הפרסום הכרונולוגי - מהראשון ועד האחרון. אני מאחל לכם קריאה מעשירה ומועילה!

1 הטיפ הראשון בסדרה עוסק בכלי יעיל למשיכת תשומת לב של מגייסים - המייל המקדים המותאם לתפקיד

רובכם המוחלט לא משתמשים במייל מקדים. וחבל. בכל מצב ששולחים קו"ח למשרה באמצעות דוא"ל ישיר ולא חבר/אתר/אפליקציה, כדאי לנצל במלואה את ההזדמנות ל"פרומו" שיווקי, שלכל הפחות יקנה לכם רושם רצינו ולכל היותר יגרום למגייס לפתוח את הקובץ המצורף עם נטייה חיובית להתקשר.

עליכם רק להשתמש בתבנית טקסט מוכנה מראש (כ-30 דקות של ניסוח חד פעמי), תוך שינוי נקודתי של שם התפקיד והנמען בלבד בכל שליחה. הטקסט אמור להיפתח ב"שלום {שם פרטי} (כשניתן לזיהוי מהכתובת)" ולהסתיים ב"בכבוד רב, {שמכם המלא}".

ביניהם שבצו כ-5 משפטים ממצים על השכלתכם, ניסיונכם (אם יש) ויתרונותיכם. אין לכם שום דבר להפסיד, ויש לכם הרבה מה להרוויח.

2 כל קובץ של קורות חיים בנוי לפי תבנית קבועה, שנועדה להקל על המגייסים. הטיפ מוקדש לחלק הפותח שלה

קורות החיים מחולקים לפרקים. בראשון שבהם, "פרטים אישיים", כל המוסיף גורע/Less is more. ביישוב, אין שום סיבה לציין מיקוד, בניין או רחוב. אף מעסיק פוטנציאלי לא ישלח לכם חבילה.

אזרחות תשאירו בחוץ, אלא אם היא כפולה. כנ"ל לגבי ארץ לידה. תאריך לידה אינו רלוונטי, ואפשר לחשב בקלות לפי פרק שירותכם הצבאי. על מצב משפחתי אפילו לא חוקי לשאול בריאיון עבודה. ומספר הזהות מוטב שיישמר לזיהוי בגופים ממשלתיים או פיננסיים.

מה נשאר לנו? שורה אחת אלגנטית, שבה יופיעו מימין לשמאל (בעברית) או משמאל לימין (באנגלית): טלפון (כי הכי חשוב שהמגייס יתקשר), דוא"ל (לקבלת זימון או מבחן) ויישוב (להבנת מרחק מגוריכם מהמשרד).

3 הטיפ הנוכחי מוקדש לנקודה כואבת, שמאכזבת רבים מכם כשעוברים על רשימת הדרישות לתפקידים הרצויים

רובכם בטח שמתם לב לתופעה גוברת בשנים האחרונות: בהמון משרות מופיעה הדרישה "אנגלית שפת אם - חובה!" או "Native English speaker - a must!" ללא הצדקה מקצועית לכאורה.

מתוקף סקרנותי הרבה, בדקתי בזמנו עם מגוון מגייסים בכירים את פשר ההחמרה במשרות, שאינן כוללות כתיבת/עריכת תוכן באנגלית. גיליתי שבמקרים רבים מספור, מזומנים למיונים דוברי אנגלית ברמה גבוהה לכאורה, שבמהלך הריאיון המילולי מציגים אנגלית בינונית ומטה.

בעקבות ריבוי אכזבות, מגייסים נמנעים כיום בכלל מהסיכון לאי התאמות. כך שחוסר כנות מכוון או הערכה מוגזמת בשוגג מצד מיעוט גרמו לפגיעה גורפת ברוב הגדול. מוסר ההשכל הכללי: אל תתהדרו בכישורים בקו"ח/במייל, שלא תוכלו להוכיח במציאות.

4 גם במיונים למשרה וגם בעבודה עצמה יש לעתים פערי ידע. הטיפ הבא מתייחס להתמודדות הנכונה עם אתגר כזה

בתחילת המילניום צפיתי בקביעות ב"מי רוצה להיות מיליונר" וב"הכספת"; השבתי נכון מהספה לכמעט כל השאלות; והוריי רק ניסו לשכנע אותי להירשם לתכניות. חזרה ל-2017: אנשים בישראל לא יודעים דברים בסיסיים בהרבה. אלא שגוגל הפכה את מנוע החיפוש לאוצר אינסופי של ידע נגיש. הדבר רלוונטי במיוחד לעבודה שתמצאו ולתהליכי המיון שבדרך.

בטוח שתמצאו עצמכם מתמודדים עם מבחנים שאינכם יודעים לפתור. אלא שאם תפתחו מיומנות גבוהה של חיפוש, אין דבר שלא תוכלו לדעת ואין שאלה שתכשיל אתכם. לטובת מי שאינם אשפים בגיגול, תקופת האבטלה היא הזמן המיטבי להשתפר.

אני מזמין אתכם לנסות כלי שנוצר בדיוק למטרה זו, ויאפשר לכם אימונים יומיים: a google a day

5 את הטיפ הבא כתבתי לאחר שראיתי הרבה יותר מדי קו"ח עם פתיחה סתמית שרק פוגעת בסיכוייכם

יש שקוראים לו ככותרת "תכונות", "פרופיל" או "תמצית". אני קורא לזה: טעות! הכוונה לפרק המיותר ביותר בקו"ח, שמקדישים לרשימת מכולת כמו: עבודת צוות, אחריות, תקשורת בין אישית, יסודיות, עמידה בלחץ, מוטיבציה, קליטה מהירה ועוד.

כשמגייסת מקדישה 7 עד 20 שניות לסריקה של הקובץ, חשוב לנצל היטב כל פיסת נדל"ן בשטח העמוד. למה זה רע? אין ברשימה דבר שמייחד אתכם ממה שיעידו מועמדים אחרים; אף אחד מהכישורים לא מודגם או מנומק בקובץ; ועצם העובדה שאתם מחמיאים לעצמכם אינה מחמיאה לכם בכלל.

יהיה נכון הרבה יותר לבחור 3 יתרונות יחסיים ולהוכיח אותם בתחכום באמצעות סיפורים על דילמות, אתגרים והצלחות, כשתישאלו עליהם בריאיונות.

6 הטיפ הנוכחי משיב לשאלה: כמה זמן כדאי להשקיע ביום בחיפוש עבודה ובאילו ערוצים נכון להתמיד?

יש המתלוננים שחיפוש העבודה שלהם נמשך חודשים ארוכים. כמובן שהמון משתנים חיצוניים משפיעים על התהליך. אבל כל אחד מכם חייב לשאול: האם באמת עשיתי את המירב והמיטב כדי למצוא משרה ראויה ומהר?

חשוב להבין: חיפוש עבודה הוא עבודה לכל דבר, גם אם במשרה חלקית במיוחד. אני ממליץ להקדיש לפחות שלוש שעות ביום לחיפוש פעיל, יסודי ויצירתי. תתחילו בכל הערוצים האפשריים במקביל:

לוחות הדרושים הגדולים והנישתיים (אם קיימים בתחום); חברות ההשמה הגדולות והנישתיות; קבוצות הפייסבוק והלינקדאין הרלוונטיות; חבר מביא חבר (בדגש על מכרים שונים, שכבר עובדים בתעשייה); אתרי המעסיקים הרצויים; ומרכז הקריירה באוניברסיטה/במכללה (ובפרט בוגרי עבר, מפגשי זרקור וירידי תעסוקה). בהצלחה!

7 הטיפ הזה מסביר למה מומלץ לברור את המשרות אליהן אתם שולחים קו"ח במקום לחשוב שאין מה להפסיד

לרבים מכם, כשהולך ומתרוקן חשבון העו"ש ו/או הדימוי העצמי, נהיה חשוב למצוא עבודה בהקדם האפשרי. כל כך חשוב עד שבמקום לעצור לרגע ולכוון את רובה הקו"ח שלכם למטרות הנכונות, אתם מעבירים לאוטומט ויורים לכל הכיוונים.

אם אינכם באמת יודעים מה מחייבת ומה כוללת המשרה שראיתם, כדאי להתעכב קצת ולחקור את התחום. אחרת, לרוב המעסיקים כלל לא יחזרו אליכם במקרה הטוב ויפסלו אתכם ממשרות רלוונטיות יותר בעתיד במקרה הרע.

וגם אם כן תיכנסו לתהליך המיון, אז בשלב מתקדם או אפילו לאחר תחילת העבודה אתם עלולים לגלות שאינכם מעוניינים. עוגמת הנפש עשויה להיחסך מכם ומהמגייסים, אם תבצעו בדיקות מקדימות ותקבלו החלטות מושכלות.

8 אני מאמין שישתלם לכם, תרתי משמע, לקרוא את הטיפ שלפניכם, שמציג שיקולים שכדאי לקחת בחשבון

פעמים רבות עולים בקבוצה דיונים על שכר התחלתי נמוך יחסית. ברור לי שכסף תמיד הניע, מניע ויניע את העולם, ושרמי קליינשטיין צדק: כל כך קר שם בחוץ, והחיים זה לא קיבוץ (בניגוד לחממה הנעימה, המעצימה והחמימה של הקבוצה). אלא שהשכר אינו השיקול היחיד בהחלטה אם לחתום.

כל עוד יאפשר לכם לגמור את החודש, חשוב יותר לשקול עד כמה: 1. התפקיד הראשוני ימצה את כישוריכם? 2. תיהנו בעבודה גם כשתהפוך לשגרה? 3. תרכשו כלים וניסיון מקצועיים לעתיד? 4. המוצר, התעשייה, המיקום, הקולגות והתנאים יספקו אתכם?

גם אם השכר לא בשמיים, זכרו: זוהי רק נקודת ההתחלה לקריירה שלכם. אם וכאשר תוכיחו עצמכם, תוכלו להגדילו משמעותית בזמן קצר.

9 הטיפ הזה עוסק בפתרון הכי טוב שמצאתי עד עכשיו למלכוד חוסר הניסיון - יצירת תיק עבודות עצמאי

כשקיימת תחרות קשה על כל משרה חדשה, יש ערך עצום להמצאת רעיון/מוצר/שירות ייחודי ולמימושו לבד/בצוות, ללא כל הכוונה או שכר. זה יכול להיות אתר, אפליקציה, מסמך, קמפיין, אירוע או אפילו קבוצת פייסבוק (שבמקרה שלי הובילה למשרה כסמנכ"ל). אם תפתחו פרויקט משלכם, הוא יקנה לכם יתרון יחסי עצום על יריביכם לתפקיד.

אין ספק שניסיון מקצועי הנו חשוב, אבל הוא לא חייב להיות תעסוקתי. תוכלו למלא עליו פסקה מורחבת בקו"ח הדלילים או שיחה מקצועית נלהבת בריאיון פרונטלי. צרו לעצמכם תיק עבודות רלוונטי בהשראת תחום עניין או משהו שכואב לכם. כל מנהל בר דעת ידע להעריך יוזמה אישית, למידה עצמית וחשיבה חברתית שכאלה.

10 הטיפ הבא מוקדש לסטודנטים, שמתלבטים מה יותר חשוב: הצטיינות בלימודים או צבירת ניסיון רלוונטי

נראה לרובכם הכי הגיוני להתמסר ללימודים 3-4 שנים, במטרה לסיים את התואר בממוצע גבוה ככל האפשר. זה אמור להוביל למשרה טובה יותר במהירות רבה יותר. לכן יש הנמנעים מעבודה בתקופת הלימודים (אם יש גיבוי כלכלי) ויש העובדים במשרות קלות ומתגמלות שאינן רלוונטיות.

אלא שבתעשיית ההייטק, זוהי טעות אסטרטגית. הרבה יותר נוח להתקבל בשנה ב'/ג' למשרת סטודנט חלקית בפיתוח/בדיקות/שיווק/אנליזה, שמחייבת יתרת לימודים של שנתיים, מאשר למשרה מלאה כבוגר.

העבודה תפגע קשות בשעות השינה, בזמן הפנוי ובהישגים האקדמיים שלכם ועוד בתמורה לשכר ותנאים נמוכים. אלא שבסוף, שנתיים ניסיון עם ממוצע 70 יקפיצו אתכם בכמה רמות ביחס לבוגרים נטולי ניסיון עם ממוצע 90.

11 הצעתי לידידתי, Arina Iyar Belozor, לכתוב טיפ למי שטרם סיימו תואר, חסרי ניסיון ממשי, ולא רוצים לפספס הזדמנויות

הסטארטאפ שבו שאני עובדת מאמין במתן הזדמנויות לחבר'ה צעירים, ולכן הצענו לסטודנט חסר ניסיון תפקיד משמעותי עם מדרגות שכר יפות. להפתעתי הגמורה, הוא טען שהשכר "מעליב".

אז חשוב לי מאוד לומר: ניהול מו"מ לא חייב להיות גס ואגרסיבי. התקשורת שלכם משפיעה באופן ישיר על השכר המוצע. מו"מ נוקשה אך מוצלח הוא כזה, שבו שני הצדדים מודעים גם לחסרונות ולחולשות שלהם ולא רק ליתרונות ולחוזקות. שימו לב לדרך שבה אתם מנהלים שיחות מול המנהלים, דעו לעמוד על מה שחשוב, אך לעולם לא לזלזל בהצעה, לפני שהנכם מכירים את השוק לעומק. ולקרוא טבלאות שכר זה ממש לא מספיק, כי לרוב הן מוטות. בהצלחה!

12 הטיפ הבא מתייחס לפעולות אסטרטגיות, שכדאי לכם לבצע מרגע שהמגייסים מתקשרים ועד לריאיון במשרדיהם

רבים מכם שולחים קו"ח לכל משרה שנראית רלוונטית במידה בינונית עד רבה לכישוריהם, השכלתם ו/או שאיפותיהם. וזה בסדר גמור. גם אני מאמין בשיטת המספרים הגדולים. אבל כשחוזרים אליכם בעקבות שליחה, חובה להתנהל בהתאם.

כבר בריאיון הטלפוני הראשוני לקראת זימון, ודאו את שם החברה ונסו לדלות מידע על המוצר והתעשייה. עד לריאיון הפרונטלי עליכם להכין שיעורי בית: ללמוד כל מה שאפשר על החברה בגוגל ולחפש בלינקדאין מכרים ממעגל ראשון/שני, שעובדים בה וידעו לספר.

ככל שתגיעו עם יותר מידע מוקדם, תוכלו בקלות להוכיח בקיאות בריאיון. הרצינות, האכפתיות וההשקעה שתקרינו יעשו רושם גדול על המראיין/ת, בין אם מדובר במנהל מגייס או במנהלת גיוס.

13 הטיפ שלפניכם מוקדש למי שסוף כל סוף מוזמנים לריאיון ראשון בתפקיד רלוונטי אצל חברה מגייסת

כולכם יודעים כמה קשה לקבל זימון לריאיון. אז כשהרגע הנכסף יגיע, כדאי שגם אתם. אחרי ששקללתם מרחק, פקקים, חניה והתברברות במציאת המשרד, נשאר רק להתייצב בזמן. יותר מדי אנשים לא מבינים שמדובר במהלך אסטרטגי.

מועמדים שנכנסים חצי שעה לפני מועד הריאיון מחבלים בסיכוייהם. המראיין רצה לעבוד בינתיים, לפתע נאלץ לשנות תכניותיו כדי לא לייבש אתכם ומתעצבן מהעניין. גם לאחר ממש לא רצוי, אפילו בחמש דקות בלבד. זה יעיד על זלזול, חובבנות או רשלנות מהרגע הראשון.

זוהי המלצתי: צלצלו בדלת המשרד 10 דקות לפני הפגישה. כך תספיקו להתפנות ולהסתדר בשירותים, לקלוט את האווירה והצוות, להירגע עם כוס מים במטבח ולהיות מוכנים לקריאה.

14 הטיפ הבא נועד לגרום לכם להיזהר מהתמודדות על משרות, שכנראה יעשו לכם רק רע אם תתקבלו

חשוב למצוא עבודה, אבל לא בכל מחיר. יש משרות שעדיף לפסול מראש מאשר להתפטר או לסבול בהמשך. יש סימנים מוקדמים, שנותנים את מלוא הסיבות *לא* לשלוח קו"ח למודעה:

נכונות לעבודה מאומצת/שעות עבודה מרובות (תגידו יפה שלום לחיים שלכם); יש לציין ציפיות שכר/פניות ללא ציפיות שכר לא ייענו (תחשבו על המינימום שלכם ואז תורידו 20%); נדרשת התחייבות לשנתיים (כי אחרי חודשיים כבר תרצו לברוח);

סביבת עבודה צעירה ודינמית (מנצלים חסרי ניסיון ולא מהססים לפטר בקלות); שעות לא שגרתיות (שבתות וחגים זה לחלשים); רכב ו/או טלפון חובה (תפקיד שטח, והמעסיק מתקמצן); תנאים מדהימים למתאימים (כי לרוב המועמדים, התנאים ממש לא יתאימו). ראו הוזהרתם.

15 לשם שינוי הטיפ הזה מוקדש דווקא למעסיקים ולמגייסים ולא למחפשי העבודה

פרסום משרות בקבוצת פייסבוק הוא חינמי, מיידי ונוח. כתוצאה, הוא מלווה בנטייה להגזמות פראיות, שכל קשר בינן לבין הצורך האמיתי של החברה מקרי בהחלט. זה יתבטא בניפוח נטול הצדקה של דרישות הקבלה, כמו:

שימוש בתיאור כמו מומחה/תותח/גאון/אלוף/כריש בתפקיד ראשוני; שילוב של 3 ב-1, ולא מדובר בבקבוק ניקיון חסכוני, אלא בתפקידים שונים לגמרי במסווה של אחד; התניה בהצטיינות יתרה מאוניברסיטה ו/או שנות ניסיון מרובות, אף שהתפקיד בינוני וסביר לכל היותר; התעקשות על תואר שני גם במשרות, שמצריכות רק אינטליגנציה רגשית; ואנגלית ברמת שפת אם, למרות שהתפקיד כולל רק יכולת שיחה בסיסית עם דוברי שפות אחרות.

אז מעסיקים ומגייסים, נא להיכנס לפרופורציה.

16 מתוקף תפקידה כרכזת גיוס בחברת הייטק, מציעה Karin Davidovich טיפ להצלחה בשלב ריאיון ה-HR

הריאיון הבינאישי הוא אמצעי סינון לכל דבר, אז כדאי להתייחס אליו בכובד ראש ולהתכונן אליו כמו לריאיון מקצועי.

קודם כל, הכירו את המשרה אליה תתראיינו והבליטו את יתרונותיכם בהתאם. כך, למשל, אם מדובר במשרת איש/אשת שיווק למחלקה גדולה, יוזמה וחדשנות הן תכונות שכדאי להדגיש, ובמקביל להראות יכולת עבודה בצוות. בהמשך, תעידו על חיסרון שאין לו השפעה מכרעת על התפקיד. לדוגמא: אל תעידו שאין לכם תשומת לב לפרטים הקטנים בריאיון למשרת QA.

רצוי מאוד לצרף סיפור אישי, שימחיש את הנאמר. אם נשאלתם על התמודדותכם עם לחץ בלימודים, כדאי לשלוף מקרה בו הייתם בדדליין קשה בתקופת המבחנים, ולהסביר כיצד הצלחתם להסתדר בסוף. בהצלחה!

17 הטיפ מוקדש לזהירות המתבקשת בשליחת קו"ח למשרות, מאחר שיש מלכודות מסוכנות למחפשים התמימים

אם אתם נתקלים במשרה שעונה להגדרה "too good to be true", היא כנראה "not true". זה יתבטא בתפקיד בכיר, שלא דורש ניסיון תעסוקתי או תפקיד פתיחה/ביניים, שאינו מצריך השכלה או כישורים אחרים.

לרוב משרות פיקטיביות כאלה יתאפיינו במייל פרטי (xxx@gmail.com) ולא ארגוני (xxx@company.co.il).

כתוצאה, לא תקבלו שום זימון לריאיון כתוצאה מהשליחה. מה כן תקבלו? הודעות sms, שמזמינות אתכם לקחת הלוואה שאינכם צריכים או הודעות email, שמציעות לכם מנוי על שירות מיותר.

ככה זה כשאיש לא אוכף את חוק הספאם, ויש אינספור שרלטנים שמתפרנסים ממכירת לידים ללא אישור. בנוסף, ייתכן מאוד שיופעל עליכם מכבש לחצים להצטרף ל"הזדמנות חייכם", מוצר פירמידה תורן.

18 הטיפ הבא עוסק בסוגייה שכל תהליך מיונים למשרה מתחיל וגם מסתיים איתה - ציפיות שכר (או בקיצור: צפ"ש)

אתם שולחים קו"ח למשרות, בתקווה שיחזרו אליכם לריאיון טלפוני מקדים. באותה שיחה תישאלו לרוב על הצפ"ש, ולא תמיד תדעו מראש לענות.

אסור לשדר בתשובה "מה שיוצא, אני מרוצה", לציין טווח שהפרשו גדול מ-2 (לדוגמא:K 9-K6 שקלים) או לזרוק בחיפזון מספר קיצוני נמוך (K5) או גבוה (K20).

מותר להחזיר את הכדור למגייס/ת, לבקש בנימוס את הטווח שהוגדר לתקן, וכתגובה לאשר שיש התאמה. אפשר לומר שהתשובה תלויה במספר השעות, מורכבות התפקיד ו/או התנאים הנלווים, וכך לקנות זמן לגיבוש סכום ריאלי (ארחיב מחר) עד לריאיון הפרונטלי.

זכרו תמיד שהטווח/הסכום שתגדירו משמעות מאוד. אם יהיה גבוה, כנראה שמועמדותכם תבוטל. אם יהיה נמוך, לא תוכלו במעמד המו"מ על החוזה לחשב מסלול מחדש.

19 איך מגלים מה הצפ"ש הנכון לכל תפקיד? בטיפ הזה 130 מילים הן הטקסט הכי מתומצת שאפשר. אז ככה

קלישאת כדורגל חבוטה אומרת שהטבלה לא משקרת. אלא שבמקרה של טבלאות השכר, היא דווקא כן. יותר מדי מועמדים שלא יודעים כמה כסף הם אמורים לקבל בחודש רצים לפתרון הקל הזה. חייבים לקחת אותן בעירבון מוגבל ממספר סיבות:

הן נוצרו ע"י לוחות דרושים וחברות השמה, גופים שיש להם אינטרס מובהק לקבל מכם קו"ח; הטווחים בהן לגמרי גדולים מדי, כמו למשל 0-2 בשנות הניסיון או 5-10 אלף בשכר; ואין שום דרך לדעת מה גודל המדגם, שעליו הן מתבססות: אולי 5 עובדים ואולי 500.

על מה כן להסתמך? אנשים. רצוי שיהיו ממעגל חברתי ראשון (משפחה/חברים). אם אין לכם מקורבים, שחיים את התחום הרלוונטי ומכירים את התפקיד הספציפי, המשיכו הלאה למעגלים רחוקים יותר.

זה לגמרי נכון להתייעץ אפילו עם המעגל החמישי. לדוגמא: האח של הבעל של הנכדה של השכנה שלכם, בתנאי שהוא נטול אינטרס סמוי ובעל ניסיון מהתעשייה.

20 הטיפ הבא ניתן לתמצות לכדי מילה אחת בלבד: סבלנות. ועכשיו, להרחבה

יותר מדי מחפשי עבודה, שפונים אלי בפרטי לייעוץ, מפגינים חוסר משווע ביכולת דחיית סיפוקים. הם רוצים עבודה ועכשיו. בין אם זה בגלל האגו החבול, העו"ש המתרוקן או שניהם יחד, אני לגמרי מבין אותם.

אבל מה שהם לא מבינים זה שחיפוש עבודה הוא מסע ולא טיול, מרתון ולא ספרינט. אי אפשר לשגר 30 קורות חיים ביום במשך שבוע, לצפות שמהם יהיו 5 פגיעות שיניבו תהליכים, שמאחד יגיע החוזה הנכסף.

אי אפשר גם להתקשר למגייסת 3 ימים אחרי שיצאתם מהריאיון כדי לשאול אם ומתי תזומנו לשלב הבא. אל תגמרו לעצמכם את האנרגיה מהר מדי ואל תהרסו את סיכוייכם על התלהבות יתר. סבלנות.

21 הטיפ נכתב ע"י Karin Davidovich מהנהלת הקבוצה, שממליצה מה לא כדאי לעשות בריאיון ה-HR אליו זומנתם

הדבר הכי חשוב שעליכם לעשות עם הכניסה לחדר הוא למנוע מראש סיכון להפרעות כמו טלפון סלולרי. הסמארטפון הוא מסיח מחשבה ידוע של כל היושבים בחדר במידה, ורוטט או מצלצל מכל הודעה או שיחה. בנוסף, הדבר עלול להיתפס (ובצדק) כזלזול בעיני המראיין/ת.

שימו לב עם מי אתם מדברים: זה כנראה לא החבר שלכם מהצבא או קרוב משפחה. חשוב להקפיד על שפה תקינה ולהימנע מסלנג שאינו נורמטיבי. דברו ישר ולעניין - אם שואלים אתכם שאלה, תענו עליה.

ואם מדובר בשאלה, שאינכם יודעים את התשובה לה או שזקוקים לכמה רגעים כדי לחשוב עליה, עדיף לקחת אותם מאשר לדבר לא לגופו של עניין. בהצלחה!

22 הטיפ מיועד למי שאחרי רצף אכזבות מתחילים לאבד את הביטחון ביכולתם למצוא עבודה בלי ניסיון

למה שהחבר'ה בשלישות יחפשו הרפתקאות עם טירון פעור שטרם יצא לשטח, אם אפשר ללכת על בטוח ולצרף ליחידה פז"מניק למוד קרבות, שכבר ראה הכל?

ראשית, כשהעולם נע ממשבר כלכלי אחד למשנהו, חיסכון תקציבי הוא ערך מרכזי. מי שמבין שצריכים להשקיע זמן, מאמץ ואנשים בהכשרתו לתפקיד, יסכים בשמחה להתחיל בשכר נמוך יותר משמעותית.

שנית, אין תחליף לאפקט ה"רעל". מי שיקבל הזדמנות אחרי חודשים ארוכים של חיפושים לשווא, יגיע למשרד כל יום עם מוטיבציית שיא לקנות את עולמו ולהוכיח לראשון שהאמין בו, שהוא צדק. זה יתבטא בנכונות לעבוד שעות נוספות, בנכונות להתנדב לכל משימה ובניצול מיטבי של הזמן במשרד.

ולבסוף, הבוסריות היא כוח. מי שרק עכשיו סיים/מסיים לימודים אקדמיים/מקצועיים, יתאפיין בפתיחות ובהתלהבות ללמוד דברים חדשים. בלי שחיקה מצטברת, מניירות של מעמד או קיבעונות שנובעים מוותק.

23 הטיפ מוקדש לתופעה הכי בזויה בעיניי בפייסבוק. מצאתי לנכון להתייחס אליה כדי להזהיר אתכם

שיטת השיווק הרשתי, המכונה בקיצור "פירמידה", לא קיימת כאן אך רווחת בקבוצות חיפוש עבודה אחרות. זה נובע מהשילוב בין החשיפה הנוחה מדי לרגולציה הלא קיימת.

מדובר במודל מכירה, שבו הסוכן מתוגמל בגין מכירותיו, מכירות הסוכנים שגייס, מכירות הסוכנים שגייסו וכו'. השקר השפל הזה, שבמרכזו מוצר פח חסר תועלת שמחירו מוגזם, מכוון לאנשים תמימים/נואשים. כאלה שיפלו בשבי ההבטחה להכנסה מקסימלית במאמץ מינימלי.

הטכנולוגיים שבמשווקים יפרסמו מיניסייט תדמיתי של העסק לתכלית יצירת לידים. הטקטיקנים ילכו על אסטרטגיה הפוכה עם מבחן התאמה לכאורה באמצעות שאלון מקוון. המאותגרים/העצלנים פשוט יבקשו מכם לפנות אליהם בפרטי למידע נוסף וכמובן לשתף ת'חבר'ה.

לסיכום, תתרחקו מזה כמו מאש!

24 הטיפ רלוונטי למחפשי עבודה בכל התחומים, כי הוא מתמקד בהכנה מוקדמת ונכונה לריאיונות פרונטליים

גישת "קשה באימונים, קל בקרב" מעולם לא אכזבה אותי. אני ממליץ לכם ליישמה בנוגע לריאיונות HR. לריאיונות מקצועיים אי אפשר באמת להתכונן, וגם למבחנים/מטלות. אם תעברו בבית על כל מה שלמדתם בתואר, תגלו שלכל חברה יש דרכים להתקיל ולהפתיע.

ואין זה המצב בריאיונות מול מנהלי הגיוס. אנשים נוטים לזלזל בחשיבותם, ויכולים רק להתחרט אם לא הועברו הלאה. ברוב המקרים מדובר בשלב סינון משמעותי, שמפריד בין שליחת הקו"ח מהבית למפגש המנהל הישיר.

אינכם מנוסים בריאיונות HR? תתחילו להתאמן. לא חסרות בגוגל שאלות אופייניות, שתוכלו בקלות לרכז. בחרו את הקשות בעיניכם וסנג'רו את בני הזוג/ההורים/החברים/השותפים לסימולציות, עד שתקבלו ביטחון בתוכן תשובותיכם ובשפת גופכם.

25 הטיפ מציע הוספה של פרק חדש לקורות חייכם, שאתם עדיין לא שמעתם עליו אבל יכול רק לעזור

כשהקו"ח של מועמדים חסרי ניסיון נראים דומים מדי, חיוני ליצור יתרון תחרותי. בטיפים קודמים הצעתי את תיק העבודות העצמאי ואת המייל המקדים המזמין ככאלה. הצלע האחרונה במשולש היא קטגוריית "שונות", שמתאימה לשילוב בסוף הקובץ. למחפשי העבודה שמתייעצים אתי אני מציע לשבץ שם 3-4 בוליטים על:

א. מה שאיכשהו רלוונטי בעיניהם לתחום, ששווה שורה אך לא פסקה. לדוגמא: בלוג שכותבים, פורום שמנהלים או שירות מילואים שאופיו אזרחי.

ב. כל דבר לא שגרתי לגביהם, שעשוי לעורר עניין, לייצר רושם ו/או להיות זכיר אצל המגייסים. לדוגמא: התנדבות למען אוכלוסייה חלשה, נגינה על כלי מוסיקלי או פעילות אקסטרימית כלשהי.

זאת בהחלט עשויה להיות התוספת שתופסת.

26 הגעתם לשלב המיוחל של קבלת הצעת עבודה? יש דברים שאפשר לשפר טרום חתימה. כתבה את הטיפ Karin DavidovichKarin Davidovich, סגניתי הנהדרת

אם השכר שיוצע לכם בחוזה גלובלי, הוא יורכב משכר בסיס ומתשלום קבוע מראש של שעות נוספות. נסו להתעקש שההפרשה לסוציאליות (קרן פנסיה, קרן השתלמות וכו') תהיה מתוך השכר הכולל ולא רק משכר הבסיס.

ואפרופו קרן השתלמות, זו אחת ההטבות המשתלמות ביותר שאפשר לבקש ממעסיק במהלך מו"מ סופי. העובד מפריש 2.5% מהשכר הנחשב לזכויות סוציאליות, והמעביד מפריש פי שלושה יותר.

לדוגמא: תרוויחו 10,000 ₪? אתם תפרישו משכרכם בכל חודש 250 ₪, בעוד המעסיק יפריש כל חודש מכספו 750 ₪. כל חודש ייחסכו 1,000 ₪, לאחר 6 שנים יהיו בקופה 72,000 ₪! הכסף יהיה כולו שלכם וגם פטור ממס לאחר שיהפוך לנזיל.

27 הטיפ הבא מעודד אתכם לפתח מודעות עצמית ולמקסם כישורים קיימים לטובת הצלחה במיונים למשרות

מחפשי עבודה נתקלים המון במילה הטרנדית "מולטי". היא מופיעה בחלק הראשון בתיאור של משרות רבות: "מולטי-טסקינג", "מולטי-טאלנט" ו"מולטי-דיסיפלינרי". את המילה "אוני", ההיפך המוחלט, לא תמצאו לצערי בשום הצעת עבודה בישראל.

אלא שמעט מאוד אנשים, בטח בקטגוריית הסטודנטים/בוגרים, יודעים לעשות הכל או לפחות "גם וגם וגם". מי שמאוד יתאמצו יוכלו אולי להשיג מיומנות בסיסית בלבד במספר תחומים, שזה רחוק משליטה מלאה.

לכל אחד יש יתרון יחסי, משהו שטבעי לו ומצליח הרבה יותר מלרוב האנשים בעולם. כל מה שנדרש מכם זה לזהות את הכישרון/הנטייה ולטפח אותו/ה לרמת שלמות או לפחות שליטה. אם וכאשר תעשו זאת, תשדרגו משמעותית את סיכוייכם להרשים בריאיונות/מבחנים מקצועיים.

28 הטיפ מוקדש לסוגייה שתשפיע עליכם למשך שנה לפחות: מו"מ על שכר חודשי, רגע לפני חתימת החוזה

עברתם בהצלחה את כל השלבים בדרך הארוכה והמפותלת למשרה (קו"ח, ריאיון טלפוני, ריאיון HR, מנהל ישיר, מבחנים מקצועיים ודירקטור/מנכ"ל)? אפשר לאחל לכם גמר חתימה טובה!

אלא שכאן מופיע השכר, שלעתים חוזר כשאלה סופית טרום חוזה ולעתים מוגדר כעובדה מוגמרת לכאורה. דעו שלרוב השכר פתוח למו"מ, קל וחומר אם עולה לשיחה ולא מופיע בכתב. בניגוד לשלבים הקודמים, הפעם ידכם על העליונה. כבר הוכחתם את התאמתכם למשרה, והמעסיק לא ימהר לפוצץ הכל.

השכר נקבע? ודאו שהוא בטווח שהגדרתם, ואחרת התעקשו שיהיה. הצפ"ש נשאל שוב? בקשו כ-10% יותר מהמינימום שתרצו לעבוד תמורתו. המעסיק יוריד אותו כנראה ב-5% (=הרווח שלכם) עד 10% (=מבוקשכם התקבל).

29 "אין הביישן למד" הוא הפתגם המושלם לסיטואציה מביכה, שרלוונטית לכל מחפשי העבודה. חשוב לי להרחיב

עד כמה שזה מבאס, בעל המאה הוא בעל הדעה. לפיכך, זכותו של כל מעסיק להחליט שאינכם מתאימים למשרה (בהנחה שאין מדובר באפליה). אלא שזכותו של כל מועמד לבקש לדעת מדוע נפסל איפשהו בין הריאיון הראשון לטיוטת החוזה.

אני תמיד מופתע שמחפשי העבודה, הפונים אלי לייעוץ והכוונה, אינם מממשים זכות זאת. חבר'ה, אם קיבלתם הודעת דחייה יבשושית במייל, אתם חייבים לעצמכם להתקשר מייד למי ש"הפיל" אתכם.

תסבירו שאתם כמובן מכבדים את החלטתו, אבל ממש יעזור לכם לקבל ביקורת בונה קצרצרה, כדי שתנסו ליישמה ולהצליח בתהליך הבא שלכם.

קרוב לוודאי שיבין שזה המינימום שהוא חייב לכם, וישתף בכנות במה שהפריע לו. וכשמדובר בדחייה טלפונית, הבירור כמובן נוח בהרבה.

30 הטיפ עוסק בדבר שכל מי שמחפשים עבודה חייבים להקדיש לו תשומת לב יתרה – קריאה ולמידה

מקובל לחשוב שתקופת חיפוש העבודה מצריכה בעיקר כתיבה מרובה - של קורות חיים, מיילים מקדימים, פרופיל לינקדאין ועוד.

אלא שאני ממליץ לכם בחום להקדיש אפילו יותר זמן במהלך היום לקריאה מרובה - של כתבות, מאמרים, בלוגים ודיונים על מגוון האלמנטים של תהליך מיונים מלא למשרה סטנדרטית וגם על התחום המקצועי הספציפי שאתם מכוונים אליו את הקריירה.

כך, למשל, אני באמת משוכנע שעשרות התכנים הנוצרים או משותפים בקבוצה מדי יום לא פחות חשובים מעשרות המשרות שמועלות על הקיר.

בתור מועמדים חסרי ניסיון, שמגיעים בעמדת נחיתות לכל ריאיון, אתם חייבים לעצמכם להדביק פערי ידע. ואם ידע הוא כוח, למידה היא התעצמות!

31 הטיפ עוסק בנושא, שאתם אולי לא מייחסים לו כל חשיבות בהקשר לחיפוש עבודה - פרופיל הפייסבוק שלכם

רובם המוחלט של המעסיקים (93% לפי נתוני מחקר בינלאומי) "בודקים" את פרופיל המועמדים למשרות שלהם בפייסבוק. זה קורה בדרך כלל רגע עד כמה דקות אחרי שקראו את קורות חייהם.

במקום לכעוס או להתמרמר על כך, מוטב להשלים עם המציאות ולהתנהל בזהירות המתבקשת. הרי ממש חבל שתמונה (חושפנית מדי או עם משהו שאתם מעשנים/שותים) או מילים (בוטות או תוקפניות) שהעליתם בלי לייחס חשיבות יפסלו אתכם מזימון לריאיון עבודה נחשק.

מצד שני, יותר מ-30% מהמעסיקים לא יקבלו לתפקיד מועמד, שמנע מאחרים אפשרות למצוא עליו מידע במדיה החברתית. מה עושים? למרות שזה מעצבן, כדאי שתבקרו את עצמכם ותפעילו שיקול דעת בנוגע לפרסומיכם בפרופיל.

32 הצעתי שוב ל-Arina Iyar Belozor, אדמינית מעולה בלילה ומנהלת גיוס ביום לכתוב לכם טיפ בפינה

את הטיפ אפשר להגדיר כתוכנית עבודה לטווח הארוך. לריאיון עבודה יש להגיע מוכנים, אחרי מלאכת מחקר ומודיעין מעמיקה, כפי שנכתב בטיפ קודם.

אלא שלפני הריאיון הפרונטלי חשוב לקבל מהמגייסת בטלפון את כל המידע האפשרי: לשם מה מחפשים עובדים, מה מהות התפקיד ומה מטרות העל שלכם.

כשתדעו את הרקע, המטלות והמטרה, תוכלו להציג בפניי המראיינים תכנית פעולה סדורה. אולי אפילו מצגת קצרה ב- PPTאו תרשים זרימה ב-Excel על איך אתם רואים את התפקיד ואיך תוכלו לתרום בכל שלב ושלב.

זאת דרך מצויינת להוכיח חשיבה יצירתית, רצינות מקצועית, תפיסת תפקיד לטווח ארוך ואת היתרונות שלכם על פני מועמדים אחרים. בהצלחה!

33 הטיפ יעסוק בפוסטים שהם 100% שליליים ו-0% מועילים. וממה שלא מועיל, כדאי להימנע. וכאן אסביר

בעידן הסיפוקים המיידיים שבו אנו חיים, אורך הרוח הולך ונכחד. הכל אינסטנט, הכל לייב, הכל טורבו. ובעבודה, שלא כמו בתרבות הצריכה או הצפייה, זה לא עובד ככה, תרתי משמע.

כדי למצוא עבודה, בטח כשהתחרות קשה והיריבים רבים, הכרחי להקדיש הרבה זמן ומאמץ מדי יום. כאן נכנסים לתמונה (ומעוותים אותה) אנשים, שכשלא מצליח להם, הם לא שואלים עצמם למה ומה אפשר לשפר.

הם פשוט משקפים לכל סביבתם הווירטואלית כמה הם מתוסכלים. ועייפים. ומדוכאים. כל פוסט כזה נחשף לאלפי אנשים, ויש לו השפעה שלילית מדבקת על המוראל הקולקטיבי.

אז במקום למשוך אחרים למטה אחרי מהלומה קשה שקיבלתם, חשוב להתרומם מהקרשים ולהבין שזה קרב ארוך בזירה מאתגרת.

34 הטיפ מוקדש להסתבכות הכי חסרת הצדקה, שרווחת מדי בריאיונות העבודה

רוב ריאיונות העבודה, בין אם מול מנהל גיוס או מנהל מקצועי, מתחילים באותה צורה: "ספר/י לי קצת על עצמך...". זוהי למעשה השאלה הקלה ביותר בריאיון.

כל תכליתה לשבור את הקרח ולשמש סוג של "חימום" למועמדים - בזמן שהמראיין עובר מהר על הקו"ח כדי להיזכר בסיבות לזימונם.

מצופה מכם רק להציג עצמכם בטבעיות - תחביבים מרכזיים, פרטים אישיים וכו'. ועם זאת, המון אנשים כושלים שם: מגזימים באריכות, מתפזרים מדי, קופאים/מגמגמים מלחץ או קופצים ישר לרקע המקצועי.

אני רואה את התופעה אפילו בסימולציה הידידותית למתייעצים עמי. חבר'ה, חבל. שתו כוס מים לפני תחילת הריאיון, קחו נשימה עמוקה אחת, ופשוט תשקפו את המציאות.

35 הטיפ מבוסס על יותר מ-100 קו"ח שקראתי ביומיים האחרונים. כולם נשלחו בהקשר למשרת ניהול קמפיינים

קובץ הקו"ח הוא כרטיס הכניסה שלכם לתהליך מיונים למשרה רצויה. לכן לא ייתכן שיהיה כתוב ללא מחשבה, השקעה והגהה ניכרות. אתם לא חייבים לפנות לאיש מקצוע, שיסדר לכם קו"ח לתפארת. מספיק שתקראו את תוכן הקבצים של 5-10 חברים רציניים, שאתם סומכים על הבנתם, ותראו אם אתם בכיוון.

זכרו שהקו"ח מעיד עליכם, אז חבל לייצר רושם רע ולשרוף סיכויים בגלל טעויות כמו: תיאור התפקידים שמילאתם מהראשון לאחרון; שימוש ב-5 סוגי פונטים לאורך הטקסט; יותר הדגשות ממילים רגילות; שגיאות כתיב והקלדה בעברית; שימוש בצבע רקע למסמך כולו במקום לבן; עיסה גדושה של מילים ללא שום ריווח וכותרות; והיפוך בסדר המרכיבים של הקובץ.

36 הטיפ רלוונטי לכל מי שמגיעים בימים אלה לריאיונות פרונטליים עם מנהלות גיוס או משאבי אנוש

איפה אתה [רואה את עצמך/תרצה להיות] בעוד 5 שנים? זאת כנראה השאלה הכי מעצבנת שאפשר לשאול אתכם במהלך ריאיון HR.

יש עובדים מנוסים בני 40 ומעלה, שלא יודעים מה יקרה איתם מקצועית בעוד חצי עשור. אז קל וחומר כשמדובר בסטודנטים או בוגרים, שטרם עבדו במשרה רצינית אחת ולפני 5 שנים חלקם אפילו היו חיילים.

יחד עם זאת, מדובר בשאלה שהסבירות שתעלה בריאיון גבוהה מאוד, אז כדאי שתגיעו מוכנים לשכנע. התשובה המיטבית שבאפשרותכם לספק, לדעתי, היא משהו כמו:

כמובן ש-5 שנים זה הרבה זמן. אבל אני בטוח שאשאר בתחום המרתק הזה, אשמח אם בתפקיד ניהולי יותר, ומקווה שזה יהיה כאן אצלכם.

37 אתמול כתבתי על השאלה הכי מעצבנת שעולה בריאיונות עבודה. הפעם אקדיש את הטיפ לסגניתה הראשונה

בריאיון HR המועמדים מתבקשים לרוב לציין תכונה שלילית שלהם כעובדים. זאת שאלת מוקש, שאפשר לנטרל בקלות.

הכי חשוב שלא תגידו "פרפקציוניזם", כי כולם יודעים שכולם יודעים את התשובה המתחכמת. לפיכך, היא הפכה לנדושה מדי לפני שנים ואינה קבילה כיום.

אז מה לענות? כל דבר שלא ירמז בשום צורה על בעיות עם מוסר עבודה, קבלת מרות או עמידה בזמנים/יעדים. השאלה נועדה לבחון כנות ואמינות, ומי שמציג לכם אותה לא מצפה מכם להיות מושלמים. נהפוך הוא.

בהחלט אפשר לומר, לדוגמא, שאתם חושבים על ענייני עבודה גם בבית, נוטים להצעות ייעול על דברים שאינם באחריותכם או לא תמיד יודעים לתעדף בעצמכם משימות מרובות.

38 כולם יודעים שבשביל כבוד צריך לעבוד. אלא שרבים מדי לא מבינים שזה עובד גם הפוך. בעניין זה עוסק הטיפ

כדי שתתקבלו לעבודה, עליכם להפגין כבוד בסיסי כלפי המעסיקים. אין דבר כזה להבריז בלי להודיע מריאיון שתואם מולכם, ולא משנה מה הסיבה. אסור גם לבטל ברגע האחרון כי זה לא מסתדר, אלא אם בדיוק סגרתם הסכם בחברה אחרת.

חשוב מאוד לעשות את כל המאמצים כדי להגיע לפני הזמן ולא לאחר כלל, ואם מאחרים - הכרחי להודיע טלפונית תוך נימוק מוצדק והתנצלות מכל הלב כמה שיותר זמן לפני הריאיון. זאת בין היתר כדי לוודא שיוכלו לקבל אתכם.

יותר משאתם עלולים "לשרוף" ככה את עצמכם, התנהלות מזלזלת מצדכם תזיק מאוד עם תפיסת קהל חסרי הניסיון באופן מכליל כלא אחראי וראוי באותה חברה.

39 אני שמח לארח את Tal Saadon, אדמין וחבר מצויין. הנה עצותיו להתנהלות ברשתות החברתיות במהלך חיפוש עבודה

א. השתמשו ברשתות החברתיות לצורך הפקת המירב בחיפוש העבודה שלכם. אל תהססו לשאול שאלות ואף חשוב יותר: קראו כל מודעת דרושים שהחלטתם להגיש לה מועמדות ביתר תשומת לב. אל תדלגו על הפרטים הקטנים.

ב. נסו לכתוב ולהגיב בקבוצה רק בנושאים בהם אתם לגמרי בטוחים בעצמכם. אל תנסו לצאת חכמים ביחס למונחים שבהם הידע שלכם מעומעם. נסו להתבלט. למשל, כששואלים על מקצוע שלמדתם, נצלו זאת לחיזוק הרושם על מגייסים.

ג. אם אתם משתמשים בפרופיל הפייסבוק האמיתי שלכם, חשוב למלא אותו בכל הפרטים הרלוונטיים לגביכם. יהיו לא מעט אנשי HR ברחבי הרשת שירצו לבלוש אחריכם, לאחר שתגישו מועמדות לתפקידים שהם מנסים לאייש.

40 אתם מכירים את התסכול משליחת קו"ח שוב ושוב ללא תוצאות. הטיפ עוסק במיצוי המקרים שבהם דווקא כן חוזרים

יותר מדי פעמים רציתי לזמן לריאיון אצלי מועמדים חסרי ניסיון, והופתעתי מהגישה הבעייתית שלהם לשיחה. כשמתקשרים למועמדים בשעה סבירה לריאיון טלפוני מקדים, והם במקרה לא זמינים, זה כמובן לגיטימי.

אלא שחובה עליכם לחזור מייד כשמתפנים למי שהשאירו הודעה קולית או שלחו SMS/WhatsApp. כנ"ל לגבי מקרים שאתם כן עונים לשיחה, אבל מבקשים לדחותה לשעה שבה תהיו פנויים וקשובים יותר.

כשאין לכם ניסיון, ההבדלים בין המועמדים לתפקיד התחלתי זניחים. אין לכם את הפריבילגיה לפספס הזדמנויות, כי מי יודע מתי תגיע הבאה. היו מוכנים לענות לשיחות לא מזוהות כמעט בכל מצב או לפחות לחזור תוך שעה-שעתיים. אחרת, ההזדמנות שלכם תעבור במהרה למישהו אחר.

41 את הטיפ בחרתי להקדיש לריחוק הראוי להבנתי שבין מועמדים למעסיקים

רבים מכם מייחלים לעבוד תחת בוס שהוא גם חבר, ולא אכנס כאן לדיון אם זה טוב או רע. אלא שמדובר במערכת יחסים מורכבת, שיכולה להיבנות כתהליך רק לאחר חתימה על הסכם העסקה. כלומר, לאחר שתהליך המיונים של המועמד למשרה הסתיימו במלואם ובהצלחה.

עד אז, חשוב מאוד לשמור על הדיסטנס המקובל. להפתעתי, אני נתקל במקרים רבים שבהם מחפשי עבודה פונים למעסיקים הפוטנציאליים שלהם עם אמירות מלאות הומור, כנות או חוצפה.

הם לא מפנימים את הגבולות, ויורים לעצמם ברגל. אותו מעסיק חושב לעצמו: אם כבר עכשיו הוא קורא לי "אחי" או מבקש הנחות בביצוע המבחן, מה יהיה כשיתקבל לעבודה ובאמת ירגיש בבית?

42 את הטיפ כתבה לכם Arina Iyar Belozor המוכשרת, שהיא בעיניי מטאור של ממש בשמי הגיוס בישראל

מגמת בדיקת הממליצים רק מתעצמת, ונוטים לתת דגש מיוחד על השלב הזה בסינון מועמדים.

לפיכך, לכל ריאיון הגיעו מוכנים מראש עם שני ממליצים פוטנציאליים למקרה הצורך. רצוי ששניהם יהיו מנהלים ישירים, או כאלה שמכירים את תפקודכם היומיומי בעבודה (כמובן שהכרחי לבדוק מולם מבעוד מועד, שהם אכן מוכנים להמליץ - ולבחור אנשים שיעבירו את המסר הנכון בעבורכם).

כמו כן, יש להתאים את הממליצים למשרה. אם מדובר בתפקיד התחלתי בשיווק או פיתוח, כדאי לתת מרצה/מנחה מהלימודים בקורס שנגע בדיוק בתחום, כך שההמלצה תהיה יעילה ותספק מענה מושלם למראיינים. בהצלחה!!!

43 את הטיפ כתבתי על שיטת גיוס העובדים המצליחה ביותר בישראל - "חבר מביא חבר" כמובן

כ-40% מהעובדים החדשים שנקלטים בחברות הייטק, מגיעים לתפקיד החדש דרך מכרים. הם נכנסים לתהליך מיונים מזורז, לאחר שעובד ותיק מקשר בינם למחלקת הגיוס.

התופעה, שמשאירה מאחור את אתרי הדרושים וחברות ההשמה, רלוונטית לכל התעשייה: חברות תוכנה וחומרה, חברות מוצר ושירותים, סטארטאפים ותאגידים - כולם משתתפים בחגיגה.

מדובר ב-win-win-win: העובד החדש מרוויח עבודה ומישהו מוכר במשרד; העובד המפנה מרוויח תגמול מפנק (כסף או חופשה) וסיפוק מעזרה למכר; והחברה מרוויחה עובדים מחוברים בהרבה וחשיפה ליותר מועמדים.

אז רגע אחרי שכתבתם קו"ח הכי טוב שאפשר, שלחו אותן לכל מי שעובדים בחברת הייטק ומכירים אתכם - מהמשפחה, מהחבר'ה, מהשכונה, מהלימודים, מהשירות או מהמילואים.

44 הטיפ מוקדש ל-5 משפטים בעייתיים, שאסור לומר בטלפון או לכתוב במייל למגייסים (ראו מתחתיהם נימוקים מקוצרים)

1. "האמת ששלחתי להרבה משרות, אז אני כבר לא זוכר." *מצפים מכם לדעת לזהות את המשרה ולא להצטייר כשולחים ללא הבחנה.

2. "אני בדיוק באמצע משהו עכשיו, אז דבר אתי מחר." *עדיף להתפנות ולא להסתכן בהחמצה. ואם לא, אתם צריכים ליזום את השיחה.

3. "אגיד לך מה ציפיות השכר שלי נטו, אחרי כל המסים וההפרשות." *כולם מדברים היום רק בברוטו, אחרת נתפסים כחסרי מושג וחובבנים.

4. "זאת לא חברה שעושים בה גם שעות נוספות, נכון?" *הדבר האחרון שתרצו זה להתפרש כראש קטן וכחסרי גמישות.

5. "מעולה, קבענו. ואיך אמרת שקוראים לך שוב?" *לא שמעתם את השם שהוגדר? שאלו מייד. ואם שמעתם, רשמו וזכרו.

45 הטיפ האחרון בסדרה, שנועדה להועיל ככל האפשר בתהליך חיפוש העבודה, עוסק בתחרות על שירותיכם

דיסקרטיות עשויה להועיל מאוד בתקופת חיפוש העבודה, אבל לא באופן מוחלט ובכל מצב. כך, למשל, בתרחיש שאני מאחל לכולכם, שבו זכיתם לקחת חלק בתהליכי גיוס למספר משרות במספר חברות במקביל. פונים אלי לייעוץ יותר מדי אנשים, שבטוחים כי הכי חכם ללכת על "שתיים הן ולא יודעות" (שלום חנוך). ובכן, נהפוך הוא.

ככל שתציינו בפני כל חברה שיש לכם כרגע עוד חלופות תעסוקתיות ראויות (בלי לחשוף שם מעסיק או פרטים מזהים/מרמזים אחרים), כך תגרמו לה להעריך ולרצות אתכם יותר. וככל שתציינו שאתם בשלב מתקדם לקראת הצעת חוזה או שוקלים בחיוב חוזה שקיבלתם, כך תזכו לתהליך מזורז בהרבה ולהצעת שכר גבוהה בהרבה.

46 טיפ זה מוקדש למי שמוזכרים בחטף בשורה האחרונה של כל קובץ קו"ח תקין - הממליצים שלכם

מפתיע אותי לגלות שיש עדיין מועמדים שמסתובבים עם המלצות כתובות על דף A4 מודפס. הן רשמיות, ארוכות ומסתיימות עם חתימה וחותמת, ממש כמו איזו תעודת הוקרה משירות צבאי או לימודים. הפורמט הזה נכחד אי שם בסוף האלף הקודם, בערך עם שליחת קורות החיים בפקס. היום הדגש הוא על ממליצים ולא המלצות, על שיחה ולא מכתב.

כל שעליכם לעשות הוא לבחור בקפידה שלושה ממליצים שבוודאות ישווקו אתכם היטב, לקבל את הסכמתם להפנייה חופשית ולסדר אותם בטבלה מוכנה מראש לפי צפי שכנוע יורד. לאחר שתקבלו דרישה לכך מהמעסיק הפוטנציאלי, יש להעביר את הטבלה כשעל כל ממליץ מצויינים שם, תפקיד, חברה, טלפון ודוא"ל.

47 הטיפ הזה עוסק בציפיות השכר של מחליפי קריירה, שמהווים תופעה שכיחה ביותר בישראל של 2017

בשבועות האחרונים נתקלתי בהרבה מחפשי עבודה עם ניסיון משמעותי, שעכשיו מכוונים למשרה של חסרי ניסיון בתחום אחר לגמרי עקב שעמום או מיצוי. אין לי שום התנגדות לזה, וגם לא לשוק העבודה. נהפוך הוא: הסבה מקצועית היא אחת התופעות השכיחות כיום. הבעיה הגדולה מתחילה כשאותם מועמדים לא מבינים שיש מחיר לקריירה חלופית.

חלקם הגדול מצפים ששכרם האחרון יישאר גם בתפקיד החדש, ואין לזה הצדקה. אנליסטים פיננסיים או מנהלי מכירות אולי הרוויחו 15,000 או 20,000 שקל לחודש. אלא שבמשרת ניהול קמפיינים, שאינה דורשת שום ניסיון, יצטרכו להתחיל מאפס. הם יוכלו לשאוף לשכר בסיס של 7,000-8,000 שקל בלבד, בדיוק כמו בוגרים טריים שמעולם לא עבדו במשרה מלאה.

48 הטיפ הנוכחי מתייחס לנזקי שליחה חפוזה מדי של קורות חיים למשרות לא רלוונטיות בעליל

בין אם אתם מגישים מועמדות ל-3 משרות ביום ובין אם ל-30, באחריותכם להשקיע בקריאה בטרם שליחה של הקו"ח. גם אם המודעה באנגלית או ארוכה, חשוב לעבור על כל מילה בה לפחות פעם אחת. אם לא תקראו את הטקסט במלואו, סביר מאוד שתגלו רק באמצע ריאיון טלפוני ראשוני במקרה הטוב או באמצע ריאיון פרונטלי מתקדם במקרה הרע שהמשרה בכלל לא נוחה לכם:

שהמשרדים באיזור התעשייה רעננה ולא במרכז תל אביב, שכל התקשורת עם הקולגות, המנהלים והלקוחות מתנהלת באנגלית ולא בעברית או שמצופה מכם לעבוד בין שני לשישי ואתם שומרים שבת. אז עדיף להשקיע עוד כמה שניות בקריאת המודעה מלבזבז כמה שעות על אי הבנה מיותרת.

49 הטיפ הזה מוקדש להזדמנות שיותר מדי מועמדים מפספסים - הזכות לשאול במהלך הריאיון

כמעט כל המועמדים, ובפרט חסרי הניסיון, חושבים בטעות שריאיון עבודה נועד להיות במעמד צד אחד. כלומר: המראיין רק שואל, ואתם רק עונים. בפועל, מדובר בשיחה אז מוטב שתהיה דו-סטרית ככל האפשר. אל תסתפקו בשאלות מאולתרות ומאולצות בסוף הפגישה, כשיגידו לכם: "תודה רבה, יש משהו שתרצה לשאול?".

אני יכול להבטיח שהשאלות שתעלו ביוזמתכם במהלך הריאיון יועילו לכם יותר מהתשובות שתענו למראיין. שאלות כמו: "מה האתגר המשמעותי שאתה רואה בתפקיד שאני מועמד אליו?" או "מה היעדים המרכזיים של החברה לשנה הקרובה?" יציגו אתכם כאנשים חושבים עם ראייה קדימה וחיבור לארגון. והן יותירו רושם חיובי בהחלט על מי שיקבע את המשך דרככם.

50 הטיפ האחרון בהחלט, בתוספות בפרט ובסדרה בכלל, נוגע לגבול המבלבל של פנייה למגייסים בפרטי

לפייסבוק יש מגוון יתרונות ייחודיים על ערוצי חיפוש עבודה אחרים, שעליהם אני מדבר בהרחבה בהרצאותיי. אלא שמועמדים אינם נותנים את הדעת על החסרונות שלצדם. אחד מהם הוא הפורמט: פרסום מקצועי בקבוצה רלוונטית ע"י פרופיל אישי.

וכאן המוקש: לכתוב משהו (שאלה או הערה) למגייסים בתגובה מתחת לפוסט שפרסמו זה לגיטימי לגמרי, אפילו אם מדובר ב"שלחתי!" המיותר להחריד. לכתוב משהו למגייסים בהודעת מסנג'ר, להבדיל, זה סיכון שעולה בהרבה על הסיכוי.

בין אם מדובר באנשי גיוס, במנהלים מקצועיים, במנכ"לים או בכל גורם אחר, שימו לב: אין הצדקה לפנות אליהם בפרטי, בטרם יצרו עמכם קשר בעקבות שליחת קו"ח למשרה. אז היזהרו ואל "תשרפו" את עצמכם.

יש להירשם לאתר כדי שהתוכן יוצג

אישור

firstjob.co.il - לוח דרושים לחסרי ניסיון בלבד

מבית היוצר של קבוצת "משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון"